اروپای امن و فاشیسم در ترکیه –

و سرانجام “قانون لغو مصونیت قضایی نمایندگان” در مجلس ترکیه به تصویب رسید. میگویند که قرار است به موجب این قانون، بازداشت، محاکمه و اخراج مخالفین دولت اردوغان از پارلمان آغاز شود. اما این ظاهر ماجراست. کابوس عظیم تری بر محور این مانورها در راه است.

معلوم شد که تنها آلترناتیوی که ضامن “امنیت” منافع دول بورژوایی غرب در ترکیه باشد، چیزی جز یک دولت تماما فاشیست با یک مجلس یکپارچه راست در خدمت آن نیست. براستی نیز تنها چنین صف یکدستی از راستِ هار در ترکیه قادر است از عهده شلیک به سینه شهروندان معترض خود، سرکوب و دستگیری فعالین سیاسی و مدنی و همچنین مسدود کردن راه فرار میلیونها آواره جنگی در خاورمیانه برآید.

و ظاهرا باج دادن غرب به این طاعون بعنوان ژاندارم حفظ مرزهای اروپا، پایانی ندارد. با این وجود، خیلی زود، واقعیت ها نشان داد که تا چه حد منافع غرب  به لطف استبداد دولتی در ترکیه و در سایه آن می زید. بستن روزنامه ها، دستگیری و کشتار فعالین سیاسی، شکار کمونیست ها و فعالین کارگری و … کک حقوق بشر نیم بند دول اروپایی را هم نگزید؛ براستی ترکیه بهشت سیاستمداران غربی پایبند به نسبیت سیاسی است. اینها در برابر هجوم یک دولت تمام عیار فاشیست به مردم بیگناه ترکیه کر و کور شده اند. ریس اتحادیه اروپا همین چندی پیش بود که مدال حقوق بشر را به گردن حکومت اردوغان آویزان کرد و بقیه هم مهر سکوت به لب دوختند و مشغول بند و بست شآن هستند. تضمین گسترش سکوت و خفقان بر متن سرکوب بی محابای هر صدای مخالفی درداخل مرزها، و در کنار آن تخته کردن دروازه قلعه اروپا به روی فراریان از جنگ خاورمیانه تحت نام حفظ “امنیت” و “مقابله با تروریسم”، فاکتورهایی است که نیازمند حاکمیت هر دولت بورژوایی در ترکیه و در تعرض به آزادیخواهی است. در این مسیر، دولت اردوغان بهترین گزینه است و حمایت صبورانه بورژوازی غرب را با خود دارد. با تصویب قانون اخیر، ماشین آدمکشی دولت ترکیه دوباره روغن کاری شد و برای دور دیگری از تعرض و جنایت آماده میشود.

بار دیگر معلوم شد که دخیل بستن به حقوق بشر و پارلمانتاریسم جهت حتی کمترین تغییر در زندگی مردم، پوچ و بی معنا است. خاتمه دادن به ناامنی موجود، تامین آزادی، برابری و امنیت واقعی در ترکیه و پایان دادن به مصاٸب انسانی در این جامعه، امر طبقه کارگر و کمونیستها از آنکارا تا دیاربکر است. تنها یک انقلاب کارگری نیرومند در ترکیه میتواند ورق را برگرداند.