جرقه‌ای بر باروت نفرت جهانی از دولت اسراٸیل

نویسنده: فواد عبداللهی

تاریخ انتشار: ۱۲ مه ۲۰۲۲

یكی دیگر از «دستاوردهای» جنگ در اوكراین، به حاشیه‌راندن حل مسٸله فلسطین و ادامه جنایات دولت آپارتاید قومی اسراٸیل در كشمكش و جنگ قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است. مردم فلسطین، مردمی كه بیش از نیم‌قرن است از ابتدایی‌ترین استانداردهای یك زندگی انسانی محرومند، مردمی كه حق حیات‌شان زیر چكمه‌های دولت فاشیست اسراٸیل و مشتی دولت مرتجع و تا دندان مسلح دفن شده است، مردمی كه قربانی بند و بست دولت‌های غربی با دولت جنایت‌كار اسراٸیل‌اند، بدون‌شك بر سكوی اول قربانیان نظم حاكم بر جهان امروز ایستاده‌اند.ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار محبوب فلسطینی توسط تك‌تیراندازان فاشیست ارتش اسراٸیل، در حین پوشش خبری حمله نیروهای آدمكش دولت اسراٸیل به اردوگاه آوارگان جنین در كرانه باختری، بار دیگر نفرت دنیا از دولت قومی اسراٸیل را به صدر رویدادهای هفته رساند. شیرین نماد مردم محرومی بود كه چهره و صدای آشنایش بیش از دو دهه به منازل میلیون‌ها شهروند عرب‌زبان، در دل افكار مترقی در سراسر جهان وارد شده بود و جنایات و اشغال‌گری دولت آپارتاید قومی اسراٸیل را پوشش می‌داد. فیلم‌هایی كه از لحظه تیراندازی و ترور وی منتشر شده، همراه با فریادهای همكارانش در حالی‌كه هنوز كلاه ایمنی و یونیفورم آبی رنگش را با عبارت «خبرنگار» بر تن دارد و خود را به عنوان «مطبوعات» به نیروهای اسراٸیلی شناسانده است، هولناك است. با وجود اینكه نشانه‌های واضح از حضور وی در محل به نشانه یك «خبرنگار» وجود دارد اما از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله تك‌تیراندازان ارتش اسراٸیل قرار می‌گیرد. همزمان با این حمله نیز یك خبرنگار فلسطینی دیگر از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

ترور شیرین ویرانگر است اما تعجب آور نیست. برای چندین دهه، دولت آپارتاید قومی اسراٸیل، روزنامه‌نگاران خلاف جریان را كه سیاست فاشیستی این دولت در حق مردم فلسطین را در منطقه افشاء كرده و به گوش جهانیان رسانده‌اند، مورد هدف قرار داده است، ده‌ها خبرنگار را ترور و صدها تن دیگر را مجروح و زندانی كرده است. یك روزنامه‌نگار جوان فلسطینی، در سال ۲۰۱۸ در حین پوشش یك راهپیمایی و تظاهرات گسترده در غزه به ضرب گلوله تك‌تیراندازان ارتش اسراٸیل از پا درآمد، در حالی‌كه وی نیز مانند شیرین به وضوح یونیفورم «خبرنگار» بر تن داشت. در سال ۲۰۱۹، یكی دیگر از روزنامه‌نگاران پس از شلیك گلوله پلاستیكی ضد شورش به ناحیه چشم از جانب نیروهای ارتش اسراٸیل، بینایی خود را از دست داد. بر اساس گزارشی از سندیكای روزنامه‌نگاران فلسطینی، از سال ۲۰۰۰ تاكنون بیش از پنجاه روزنامه‌نگار فلسطینی به دست نیروهای ارتش فاشیست اسراٸیل ترور و سر به نیست شده‌اند.

شناعت ماجرا در ترور شیرین اینست كه جناب نفتالی بنت، رهبر اركستر دولت قوم‌پرست اسراٸیل، گستاخانه رو به جهانیان اعلام كرده است كه «بر اساس اسناد و یافته‌های موجود» در «وزارتخانه حقیقت» دولت ایشان، «تیراندازی فلسطینی‌ها باعث كشته‌شدن این خبرنگار شده است»!! و از افكار عمومی خواسته است تا یك «بررسی آسیب‌شناسی» انجام شود. طبق معمول ماشین تبلیغاتی دولت منفور اسراٸیل در صدد است كه بار این جنایت علنی و آشكار را از دوش خود بردارد. به موازات اشاعه دروغ و تزویر توسط دولت اسراٸیل، موجی از درخواست‌ها از جانب دولت‌های غربی و سازمان بی‌خاصیت ملل هم برای «تحقیق» درباره این «آسیب‌شناسی» براه افتاده است.

ما بارها و بارها شاهد این‌گونه تاكتیك‌ها بوده‌ایم كه پرونده این «تحقیقات» نهایتا بسته می‌شود و اعمال دولت اسراٸیل هم از جانب دول‌غربی و سازمان ملل تبرٸه می‌شود. كسی تا الان نمی‌تواند یك نمونه سراغ داشته باشد كه دولت قوم‌پرست اسراٸیل به دلیل آسیب رساندن به فلسطینی‌ها محاكمه یا جریمه شده باشد. هیچ دادگاهی برای بیش از نیم‌قرن آدمكشی دولت اسراٸیل و اشغال سرزمین‌های مردم فلسطین تحت نام «شهرك‌سازی»ها برگذار و به نتیجه نرسیده است. هیچ دولت غربی و نهاد جهانی كه دم از قوانین بین‌المللی حقوق بشر می‌زنند، حتی برای یك‌بار هم دولت اسراٸیل را بانی ناایمنی و ادامه شكاف قومی میان مردم عرب زبان و مردم اسراٸیل قلمداد نكرده‌اند. در عوض دهان هر معترضی را كه به جنایات دولت اسراٸیل اعتراض بكند، می‌بندند. مدتی پیش رسانه «دویچه وله» ۷ روزنامه‌نگار عرب زبان فلسطینی را به جرم «یهودی‌ستیزی سیستماتیك» اخراج كرد. طبق گفته كارمندان این رسانه، هرگاه صحبت از اسراٸیل و فلسطین می‌شود، موجی از ترس و خودسانسوری بر محیط كار ژورنالیست‌ها غلبه می‌كند. در فرانسه و انگلستان هم اعتراض شهروندان به دولت اسراٸیل جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

جنگ اوكراین و هیاهوی دول‌غربی و رسانه‌های جنگی آنها قرار بود تمام معضلات جامعه بشری، از جمله مصاٸب زندگی مردم فلسطین و ادامه كشتار آنها توسط دولت قومپرست اسراٸیل را زیر فرش كند. قرار بود گوشه‌ای از جنگ اوكراین، دستمایه امتیازگیری دولت اسراٸیل، دول مرتجع عربی و جمهوری جنایت‌كار اسلامی در ایران باشد. اما این خیالی بیش نبود. تصور می‌كردند كه مردم جهان در خلال جنگ اوكراین، برای رقابت و كشمكش قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای هورا می‌كشند؛ تصور می‌كردند كه با تحمیل فقر و فلاكت بیشتر به مردم جهان و به آوارگان فلسطینی و به ۲۷ میلیون آواره جنگی كه محصول حمله نظامی آمریكا و غرب در طی دو دهه اخیر است، می‌توان بارقه‌های امید به آزادی، رفاه، زندگی و كرامت در انسان را كُشت. این تصورات همه باطل شده‌اند و ورق برگشته است. تلاش برای شكل‌دادن به یك مقاومت عملی در همه جای جهان علیه دولت‌های بورژوایی در جریان است؛ در فلسطین انتفاضه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است. نسلی نوین با موج جدیدی از اعتراض رادیكال به كل ارتجاع در این منطقه در حال شكل‌گیری است كه ترور شیرین ابوعاقله، جرقه بر بشكه باروت نفرت مردم فلسطین و افكار مترقی جهان علیه دولت آپارتاید قومی اسراٸیل و حامیان آن خواهد زد.

Share on print
Share on twitter
Share on telegram
Share on email