از مكلا تا معمم

نویسنده: فواد عبداللهی

تاریخ انتشار: ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱

بر اساس تحقیق مفصلی كه روز یكشنبه در «یاهو نیوز» منتشر شده است سازمان سیاه و هیٸت حاكمه آمریكا از سال ۲۰۱۷ به طور فعال طرح‌هایی را برای ربودن و ترور جولیان آسانژ – مدیر مسٸول شبكه جهانی افشاگری ویكی‌لیكس – در حین پناه گرفتن او در سفارت آكوادور در لندن، در دستور داشته‌اند.

گزارش منتشر شده توسط یاهونیوز با استناد به بیش از ۳۰ مقام سابق آمریکایی نشان می‌دهد سازمان سیا می‌ترسید که آسانژ از لندن فرار کند، برای همین قصد داشت تا او را ربوده یا ترور کند. طبق این تحقیق، دولت آمریكا با تكیه بر متمم اول قانون اساسی خود به این نتیجه رسیده بود كه شبكه ویكی‌لیكس «یکی از اولین نهادهای اطلاعاتی متخاصم غیردولتی» است و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مدام درباره تهدیدی که می‌گفت از جانب ویکی‌لیکس ایجاد شده است، شانتاژ می‌كرد. بعد از انتشار گزارش یاهو پیرامون طرح ترور و ربودن آسانژ، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه از اظهارنظر درباره این توطٸه مبنی بر ربایش آسانژ خودداری کرده و این سوالات را به وزارت دادگستری و سیا ارجاع داد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم گفته است كه «این موضوع نشان می‌دهد كه هیچ روزنامه‌نگار یا منبعی در امان نخواهد بود و تهدیدی جدی برای آزادی بیان است». این فدراسیون همین‌طور بارها خواستار حذف اتهامات آسانژ، توقف روند استرداد و آزادی فوری وی شده است. همچنین دبیر‌کل این فدراسیون، گفته است: «بار دیگر ثابت شد که استرداد آسانژ به ایالات متحده جان او را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.»

آسانژ كه هم اكنون در زندان بلمارش توسط دولت بریتانیا محبوس شده است، به اتهام هک و انتشار هزاران فایل محرمانه دول غربی، به ویژه اسناد مربوط به جنایات جنگی هیٸت حاكمه آمریكا در حمله نظامی به عراق و افغانستان، در صورت محکومیت و استرداد به آمریكا، با ۱۷۵ سال زندان روبرو خواهد شد.

كیس آسانژ و افشاگری اخیر پیرامون طرح ترور و ربودن وی توسط دولت آمریكا، یكبار دیگر وجه زمخت و كریه تروریسم دولتی مسٸله را نشان می‌دهد. نقشه ربودن آسانژ نمونه گویایی است از بی‌حقوقی شهروند در نظام دمكراسی غربی. آسانژ ژورنالیستی است كه بر خلاف دستگاه عظیم مغزشویی رسانه‌های غربی، مروج میلیتاریسم و توجیه‌گر حملات جنگی دول غربی به خاورمیانه نشد و خلاف جریان ایستاد. حقایق پشت پرده این جنایات جنگی را افشاء كرد، پته دیپلماسی مخفی و سری دول مربوطه را روی آب ریخت و ماهیت ایدٸولوژیك «جهان آزاد» و «دمكراسی» قدرت‌های بورژوایی و امپریالیستی را در چشم شهروندان غربی خدشه‌دار و بی‌آبرو كرده است.

برای ما و میلیون‌ها انسانی كه در ایران و خاورمیانه، تحت سلطه مشتی جنایتكار معمم چشم به جهان گشوده‌ایم، برای ما كه «قتل‌های زنجیره‌ای» در دوره خاتمی را تحت حاكمیت «دمكراسی اسلامی» دیده‌ایم و هر روز در اشكالی نو ده‌ها و صدها آسانژ را از زیر دست ماموران وزارت اطلاعات مخوف این نظام با قدرت متحد خود آزاد می‌كنیم، جای تردیدی باقی نمی‌ماند كه ماهیت نظام دمكراسی بورژوایی چه معمم باشد چه مكلا، چه پارلمان باشد چه مجلس، چه در غرب باشد چه در شرق، چه در آمریكا باشد چه در ایران، چه سازمان سیا باشد چه وزارت اطلاعات و دادگستری تهران، چیزی جز سركوب و تلاش برای بستن دهان شهروندان جهان نیست. این نظامی است كه از اتاق‌های شكنجه آن در گوانتانامو تا سیاهچاله‌های مخوف اوین یك هدف را دنبال می‌كند؛ مهم نیست كجای جهان ایستاده باشیم. به همان اندازه كه دولت‌های بورژوایی در سركوب شهروندان خود فورا پشت سر هم در یك صف واحد جهانی بخط می‌شوند و هوای همدیگر را دارند، برای ما و میلیارها انسان هم مقاومت، مبارزه برای زندگی، آزادی و خوشبختی بشر به هم قفل شده است و حصاری نمی‌شناسد. دشمنان آزادی مرزی ندارد؛ عاشقان آزادی هم! مجرمان مرزی ندارند، عطش ما برای محاكمه معمم و مكلا هم مرزی ندارد. از تهران تا واشنگتن یك جنبش توده‌ای عظیم با هدایت سوسیالیست‌ها و آسانژها و اسپارتاكوس‌ها زمین را زیر سلطه حاكمان سرمایه به لرزه درآورده است. ایران در عصر گندیدگی نظام سرمایه‌داری، گرانیگاه انقلاب كارگری است؛ این یك زمین لرزه جهانی است؛ حاكمان گوش‌ها را خوب به زمین بچسبانند!

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email