اسراٸیل پس از نتانیاهو

نویسنده: فواد عبداللهی

تاریخ انتشار: ۲۴ ژوٸن ۲۰۲۱

در شرایطی که پارلمان اسرائیل با اکثریتی لزران نفتالی بنت را به نخست‌وزیری برگزید، آینده سیاسی اسرائیل در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. هیٸت حاكمه دست راستی اسراٸیل با تشکیل دولتی که آن را «دولت تغییر» خوانده، مجبور شد تحت فشارهای داخلی و بین المللی حول مسٸله فلسطین و علیه حاكمیت آپارتاید قومی در اسراییل به ۱۲ سال نخست‌وزیری یكی از مهمترین مهره های خود، بنیامین نتانیاهو پایان دهد. كسی كه قادر بود بر متن سیاست قومی – مذهبی كردن خاورمیانه و در یك توازن قوای مشخص سیاسی به نفع راست در جهان، عروج كند و راست افراطی در جامعه اسراییل و هیٸت حاكمه آن را پشت این سیاست برای یكدوره مشخص، بسیج و یكدست كند. راست افراطی در هیٸت حاكمه اسراٸیل به رهبری نتانیاهو، با شكست سیاست میلیتاریستی آمریكا و قومی – مذهبی كردن جوامع خاورمیانه توانست برای مدتی پشت “چرخش” ترامپ و “معامله قرن” او زمان بخرد و با افول و شكست ترامپ اكنون فاقد مهره ای برای بخط كردن سیاست راست افراطی در داخل اسراییل و سیاست منطقه ای آن است؛ جامعه اسرائیل، اكنون جامعه ای است بدون نخست وزیر؛ و دولت جدید بر متن این تغییر توازن قوا، شكننده تر از آن است كه در كوتاه مدت بتواند راست را در اسراٸیل بسیج كند و خلاء نتانیاهو را پر كند. به طور اسمی، نفتالی بنت نخست وزیر جدید راست در اسرائیل است.

اما حزب راست‌گرای افراطی او، یامینا، تنها شش کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار دارد. ائتلاف کنونی شامل هفت حزب از طیف‌های ایدئولوژیکی گوناگونی است و در مسائل مختلف توافق کمی با هم دارند. چیزی که مورد توافق آن‌هاست این‌ است که مجبور شدند نتانیاهو و حزبش را فعلا از قدرت كنار بزنند. مسٸله حل نشده فلسطین، ادامه شهركسازی ها در كرانه های باختری، بحران آپارتاید قومی نهادینه شده در هیٸت حاكمه اسراٸیل و اعتراضات به ادامه جنگ و تنشهای كور قومی و ضد عرب در این كشور، عملا راست در اسراٸیل را فاقد یك رهبر “جسور” برای سركوب اعتراضات و بازگردان اوضاع به شرایط سابق كرده است.

دولت جدید راست بیش از هر چیز نتیجه قطبی شدن فضای سیاسی در جهان و در داخل جامعه اسراییل علیه نتانیاهو و حاكمیت آپارتاید قومی است؛ “سرنگونی قانونی” نتانیاهو در هیٸت حاكمه اسراٸیل محصول فشار پایین به بالاست و دولت جدید در اسراٸیل بر متن این فشار مجبور به ساقط كردن نتانیاهو شد. شاخص این دوره در جامعه اسراٸیل این است: آغاز دوره‌ای که در آن راست در جامعه اسرائیل و در افكار عمومی مردم متمدن جهان با بحران مشروعیت سیاسی و اخلاقی روبرو است! این فرصتی است كه طبقه كارگر و سوسیالیست ها در اسراٸیل میتوانند بر متن شكاف در بالا و بحران راست در هیٸت حاكمه، ورق را تماما برگردانند. عدم دخالت طبقه كارگر و سوسیالیست های این طبقه در سیاست و غفلت از شكنندگی راست در حاكمیت میتواند به بازسازی دوباره صفوف راست در اسراٸیل بیانجامد. “سرنگونی قانونی” نتانیاهو باید به سرنگونی تمام و كمال راست در قدرت تبدیل شود. دولت جدید ادامه سیاست های نتانیاهو بر متن اوضاع جدیدی است كه با زبان “دیپلماسی” آمده است برای یكدست كردن دوباره راست وقت بخرد. دیپلماسی ادامه جنگ است و این فرصت بازسازی به قصد تعرض مجدد راست به جامعه اسراییل و مردم فلسطین را نباید به این دولت و به راست افراطی در اسراٸیل داد.

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email