خطرناکتر از کرونا در راه است

نویسنده: فواد عبداللهی

تاریخ انتشار: ۸ مه ۲۰۲۰

اظهارات نژادپرستانه دو پزشک فرانسوی در شبکه تلویزیون رسمی این کشور، جامعه فرانسه و  فضای شبکه های مجازی در جهان را بهت زده کرد و بلافاصله به انتقادات وسیعی علیه شان دامن زد. این دو پزشک اعلام کردند که «احتمالا سخنانشان تحریک آمیز باشد اما  چرا نباید برای بررسی اثر واکسن کرونا روی  بیماران کرونایی از آفریقایی ها استفاده کرد؛ جایی که نه ماسکی در کار است؛ نه معالجه ای، نه درمان و عملیات نجاتی»!!   

 در حالیکه کرونا سرنوشت بشریت کره خاکی را مستقل از زمان و مکان، به هم پیوند زده است، درحالیکه تمام قراردادهای اجتماعی بورژوازی را به ضد خود تبدیل کرده و مرزهای فکری، فرهنگی، ملی، نژادی و جنسی را از اعتبار انداخته است،  در حالیکه همه میدانند که مقابله با آن، راه حل «ملی» ندارد، و شتری است که دم در همه لم داده است، اما ظاهرا آقایان در این فضای شوک، «فرصتی»  یافته اند تا «مطالعات ژنتیکی»  پزشکان آلمان نازی  روی اسرای  اردوگاه آشویتس را اینبار روی مردم «آزاد» آفریقا تکرار کنند؛  ظاهرا آن «تحقیقات» و آن شکنجه ها که منجر به مرگ و مسخ میلیونها بیگناه در جوار جنگ جهانی دوم شد، از نظر آقایان کافی نبوده و باید  راه «نیاکان» نازی شان را از سر گیرند!!

اما اگر عروج هیتلر در اروپا یک تراژدی بود، قطعا تکرار فاشیسم در اروپا، کمدی است. نمیتوان بعد از تجربه آن تراژدی سیاه، به جنبش ریشه دار سوسیالیستی و افکار عمومی جوامع متمدن غربی، فاشیسم و ترامپیسم را خوراند و اعلام کرد که آفریقا «موش آزمایشگاهی» است! که کرونا «چینی» است؛ که بمباران خاورمیانه و کشتار میلیونها نفر و حبس پناهجویان در گتوها «به من ربطی ندارد»! که بهداشت رایگان و حفظ محیط زیست، مانعی بر سر راه کسب و کار است! دیگر نمیتوان یک لحظه، روان را از مسیر واقعی زندگی کج کرد، پیچ  تلویزیون را خاموش کرد و به خلسه رفت به امید اینکه خطر فلاکت و تباهی از خاورمیانه و آفریقا به اینطرف آبها نمیرسند؛ خیر! قریب به اتفاق مردم جهان میدانند که آن جانور و موجود پیچیده ای که بیمرز و بی ترمز و آشکارا، مدام جان انسانها را میگیرد، کرونا نیست، اما بخشا در کرونا تجلی یافته است. این ماهیت طبقاتی نظام حاکم بر جهان ما است که لخت و عور در مقابل تامین ابتدایی ترین نیازمندی های بشر مانند بهداشت، مهد کودک و شیرخوارگاه، بیمه بیکاری و خدمات اجتماعی رایگان، از قضا اینبار بیش از همه جا در مهد ثروتمندترین کشورهای جهان سپر انداخته است؛ نظامی که سالخوردگان، معلولان، کودکان، بیکاران  و بخش اعظم زنان در جهان را عملا فرسوده و خارج از مدار تولید بحساب میاورد؛ نظامی که ارزش انسان در آن، به قطر کیف پولش بند است؛ نظامی که خشونت و تبعیض در حق زنان در آن نهادینه است؛ که نژادپرستی و زن ستیزی ترکش های فرهنگی آنند؛ نظامی که در آن سلطه سرمایه اصل است و مدنیت، رفاه و آزادی بشر منتفی است؛

کرونا، منجلاب اقتصاد و تجارت کاپیتالیستی را بالا آورد و با کنار زدن همه اوهام ناسیونالیستی، مذهبی، قومی، نژادی و جنسی که تاریخا سرمایه داری بر متن بازتولید این طوق ها، حکم رانده و بشریت را مسخ و تقسیم کرده است، کاتالیزور این اصل اساسی شد که نظام سرمایه داری در مقابل حقوق جهانشمول انسان ایستاده است؛ که این نظام نه تنها برزخی میان گذشته و آینده است بلکه  تاریخ واقعی رهایی انسان تازه با فروپاشی مناسبات سرمایه داری و عبور از این برزخ شروع میشود.

باید اوضاع امروز را از زبان بی زبان سران دولتها و کانونهای فکری بورژوازی در غرب شنید؛ یک نکته که بعنوان یک جمله ساده، همه قریب به اتفاق بر سر آن هم نظراند به واقعیاتی فراتر از افکار پوسیده این دو پزشک فرانسوی و دنیای روانی شان اشاره میکند: اصل شکنندگی نظام سرمایه داری!

بحران سلامت یک بحران «ملی» نیست؛ مختص به یک خطه نیست؛ بحرانی است جهانشمول که همه دولتهای حافظ مصالح بورژوازی را نزد توده شهروندان از مشروعیت سیاسی و اخلاقی ساقط کرده است. حل این بحران منوط به مغز معلول  این دو پزشک فرانسوی نیست؛  ایندو آنقدر عقل داشته اند که  سرانجام «کشفیات»شان را در حمله به ضعیف ترین حلقه های جوامع بشری  در آفریقا جستجو کنند. منشاء این  انحطاط فکری و فرهنگی، دنیایی است که دزدان دریایی اش در قامت دولتمردان و سیاستمداران، در جنگ تجاری شان علیه همدیگر، شهروندان جهان  را با هویتهای کاذب ناسیونالیستی به جان هم می اندازند؛ همان دنیایی که تاریخا «سیاهان»  را در راه و رسم زمختش، بی ارزش تعریف کرده است.

آنچه معلوم است، آغاز شمارش معکوس مصالح بورژوازی در نگاه به جامعه، انسان و خوشبختی است؛ از «اکونومیست» تا «فایننشال تایمز» که تا دیروز ستون دفاع از «آزادی» بیزینس و بازار بودند، ناگهان به «منتقدین» سیاست های چهاردهه گذشته بازار شیفت کرده اند؛ به دولتها هشدار میدهند که عواقب بربریت تحمیل شده به میلیاردها انسان را به تن خود بمالند؛ هشدار میدهند که جهان پسا کرونا «خطرناکتر» از کرونا است؛ اوضاع را دریابید!! «خطر» امید به کمونیسم و انترناسیونالیسم طبقه کارگر در راه است! آرمانی که اگر برخیزد همه افکار و تعصبات کور ناسیونالیستی و نژادی را دود هوا میکند. کرونا بر تعجیل در بدست گرفتن «مانیفست کمونیست» و اتحاد کارگران جهان علیه سرمایه داری تاکید میکند. که نه تنها دست غیبی در کار نیست بلکه باید با شناخت از موقعیت کلیدی طبقه کارگر در متن جهان امروز، دست به قدرت سیاسی برد و بشریت را آزاد کرد.

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email