مردم کردستان ایران از احزاب ناسیونالیست کرد عبور کردند

نویسنده: فواد عبداللهی

تاریخ انتشار: ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹

همانگونه که مردم ایران در دیماه ۹۶ از اصلاح طلبان عبور کردند. مردم کردستان هم در خیزشهای آبان ۹۸ از احزاب ناسیونالیست کرد عبور کردند؛ مردم کردستان در اعتراض بر سر فقر و بیکاری و معیشت دوش بدوش لشکر گرسنگان در صد شهر ایران به خیابانها آمدند و اعلام همبستگی و هم سرنوشتی کردند. مردم و طبقه کارگر در کردستان اعلام کردند که مبارزه علیه جمهوری اسلامی یک مبارزه آزادیخواهانه و سراسری است؛ در این مبارزه، قومیت و قومپرستی جایگاهی ندارد؛ در این مبارزه، زبان و نژاد و ملیت و قبیله پرستی پوچ است.

مردم کردستان، صفوف مبارزه خود را به صفوف مبارزه سراسری محرومان علیه سرمایه داران در ایران  پیوند زده است؛ و پته احزاب قومی و ناسیونالیست کرد را روی آب ریخته است؛ مردم امروز اعلام کرده اند که کردستان ایران برخلاف ”پارچه“ های دیگر کردستان، حیاط خلوت جریانات ناسیونالیست کرد نیست. مردم کردستان خوب میدانند که اینها احزابی اند که تا دیروز در محاسباتشآن تکرار سناریوی به قدرت رسیدن احزاب ناسیونالیست کرد در عراق را برای کردستان ایران، زیر سایه حمله نظامی آمریکا تمرین میکردند؛ و در صدد بودند قدرت سیاسی را بر خاکستر اجساد مردم در این سناریو و تحت فشار محاصره اقتصادی و فروپاشی مدنیت جامعه ایران، قبضه کنند؛ اینها میخواستند از روی دست برادرانشان در کردستان عراق، ”هه ریم“ (منطقه) کردستان در ایران تاسیس کنند؛ گوشه ای از آن تحت ریاست سازمان و طایفه و عشیره مهتدی و گوشه دیگر آن تحت زعامت حزب دمکرات! اینها برای این امر مقدس شان تا توانستند علیه کارگر و کمونیسم، علیه جهان متمدن و علیه خطر مهلک و فاجعه بار دخالت نظامی آمریکا در ایران و محاصره اقتصادی، مهمل بافتند؛ چیزی نگذشت که باد آمریکا خوابید و این احزاب جملگی به پادوهای جنگ نیابتی عربستان علیه ایران تبدیل شدند! باد عربستان هم خوابید و اینها اینبار با ”مرکز همکاری احزاب کردستان ایران“ شان بر سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی تشریف بردند؛ باد ایران هم که توسط خیزش های آبان ماه و تحولات در عراق و لبنان خوابید باد احزاب قومی کرد هم کلا ترکید!

نهایتا هرزگی سیاسی، سرنوشت این جماعت قوم گرا و فدرالیست است؛ به قدرت رسیدن اینها و موضوعیت یافتن شان عینا همچون اسلام سیاسی، بدون یک تعرض افسارگسیخته به شیرازه مدنیت جامعه و فراهم کردن شرایطی که در آن امکان ابراز وجود اراده مردم دشوار شود، نا ممکن است. اینها جریاناتی هستند که در دل میلیتاریسم آمریکا و در لجنزار قتل و کشتار و بمباران و زیر و رو کردن شیرازه مدنیت جامعه، مجال رشد و نما پیدا میکنند.

این فاکتور به ما شهروندان جامعه ایران و به مردم کردستان نشان میدهد که اوضاع چه در منطقه و چه در ایران در ایندوره نه به نفع رشد اسلام سیاسی است و نه به نفع احزاب قومی مذهبی؛ در شرایطی که منطقه آبستن انقلابات و تحولات عمیق اجتماعی است این نیروهای سیاه دوران هزیمت شان است؛ امروز زمین زیرپای باندها و دستجات اسلامی و قوم پرست در کل خاورمیانه داغ شده است؛ بی خود نیست که لباس حمایت از اعتراضات مردم را به تن کرده اند؛ نگران آتیه خود هستند؛ پلاریزه کردن بیشتر این تحولات بسمت کمونیستها، طبقه کارگر و جبهه آزادیخواهی، گام اول در متواری کردن کامل احزاب قومی – مذهبی و پاک کردنشان از صحن جامعه است. 

Share on print
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email